تونل Vereina یک تونل راه‌آهن با خط باریک در شرق سوئیس است که بیشتر آن یک‌خطه است، اما در سه منطقه دارای خطوط دوگانه برای عبور قطارها می‌باشد.

این تونل با طول ۱۹.۱ کیلومتر، طولانی‌ترین تونل راه‌آهن باریک‌پهنای سوئیس است و بخش حیاتی شبکه ریلی ایالت Graubünden محسوب می‌شود.

با وجود پوشش سنگی تا ۱۵۰۰ متر و زمین‌شناسی بسیار ناهمگن، حفر تونل با چالش‌های زیادی مانند انفجارهای سنگی (rock burst)، ورود شدید آب و فشار جانبی بالا (squeezing) همراه بود.

ساخت تونل در سال ۱۹۹۱ آغاز و در نوامبر ۱۹۹۹ به بهره‌برداری رسید. این تونل به خاطر استفاده گسترده از بتن پاششی دائمی به عنوان پوشش تک‌پوسته شناخته می‌شود. اما نکته‌ای که کمتر شناخته شده، استفاده از بولت‌های GFRP به عنوان نگهدارنده دائمی سنگ است.

  • بولت‌های GFRP با رزین وینیل‌استر از شرکت Minova (FIREP) به دلیل مقاومت عالی در برابر خوردگی و دوام بالا انتخاب شدند.

  • کارتریج‌های رزینی سریع‌گیر (Lokset) در انتهای سوراخ و رزین کندگیر در قسمت عقب‌تر برای تثبیت بولت‌ها استفاده شد.

  • پس از ۱۰ دقیقه، رزین سریع سخت شده و بولت به صورت دستی پیش‌تنیده شد تا نگهداری در جبهه تونل مؤثرتر باشد.

  • برای پایداری بلندمدت، از بتن پاششی اضافی و بولت‌های توخالی GFRP نیز استفاده شد.

در مجموع، تقریباً ۱۰۰,۰۰۰ عدد بولت GFRP در این پروژه نصب شد. در طول ۲۰ سال گذشته، این نگهدارنده‌ها به طور منظم بازرسی شده‌اند و عملکرد بسیار خوبی از خود نشان داده‌اند.