بررسی ظرفیت کششی و برشی میلگردهای GFRP کامپوزیتی
مورد میلگردهای GFRP (پلیمر تقویتشده با الیاف شیشه) نصب شده پس از اجرا، بهویژه با تمرکز بر ظرفیت کششی و برشی آنها در بتن هستید. برای خلاصه کردن پیشزمینه و هدف شما:
میلگردهای نصب شده پس از اجرا، میلگردهایی هستند که در سوراخهای تعبیه شده در بتن موجود قرار میگیرند و سپس با استفاده از چسب در این سوراخها محکم میشوند. این روش برای پروژههایی که شامل توسعه ستونها، اتصالات دال به دال یا توسعه دیوارها است، مفید است و انعطافپذیری طراحی زیادی را برای کار کردن با سازههای بتنی موجود فراهم میکند.
میلگردهای GFRP به دلیل مقاومت در برابر خوردگی، سبکی و غیرمغناطیسی بودنشان شناخته شدهاند و برای استفاده در محیطهای سخت مانند پلها، سازههای دریایی و تأسیسات پزشکی که نیاز به تقویتکننده غیرمغناطیسی دارند (برای مثال در ماشینهای MRI) ایدهآل هستند.
کد ACI 318 دستورالعملهایی برای میلگردهای فولادی فراهم میکند (بهویژه مقررات اتصال به بتن)، اما برای میلگردهای GFRP مقرراتی در مورد اتصال وجود ندارد. از طرف دیگر، ACI 440 برای میلگردهای GFRP در زمینه بتن مسلح دستورالعملهایی ارائه میدهد، اما مقررات اتصال مشابه ACI 318 را ندارد.
هدف از این تحقیق شما این است که بررسی کنید آیا مقررات ACI 318 برای اتصال به بتن را میتوان برای میلگردهای GFRP نصب شده پس از اجرا به کار برد و رفتار آنها تحت بارگذاری کششی و برشی را بررسی کنید.
با توجه به تمرکز شما، تحقیق شما میتواند شکاف مهمی را پر کند و روشن کند که چگونه میتوان میلگردهای GFRP را در شرایط نصب پس از اجرا متصل کرد و اطمینان حاصل کند که دستورالعملهای موجود ACI 318 قابل تطبیق با این مواد هستند.
برای رسیدن به این هدف، ما نمونههای مختلفی ساختیم و آزمایش کردیم که هم شامل میلگردهای فولادی و هم میلگردهای GFRP بودند، و نتایج آنها را بهطور مستقیم با یکدیگر و با پیشبینیهای انجامشده با استفاده از فصل 17 کد ACI 318 مقایسه کردیم. بنابراین، در آزمایشگاه، چندین نوع آزمایش انجام دادیم که میتوانید آنها را در این عکسها مشاهده کنید. اولین آزمایش، آزمایش کششی محصور شده در فاصله از لبههای بتن بود، که در آن یک صفحه فولادی بتن را محصور میکند و نوعی شکست کششی برای میلگرد ایجاد میشود.
خلاصهای از آزمایشها:
سری آزمایشهای ۱ و ۴ در واقع همان آزمایش بودند که فقط بر اساس اندازه میلگرد (شماره ۵ و شماره ۸) اجرا شدند.
سری آزمایشهای ۲ و ۵ نیز مشابه یکدیگر بودند و تنها بر اساس اندازه میلگرد متغیر بودند.
سری آزمایش ۳ جایی بود که میلگردها در شرایط گوشهای نصب شدند و در این آزمایش هیچ میلگرد فولادی تست نشد.
در نهایت، فقط میلگردهای شماره ۵ را آزمایش کردیم، اما میلگردهای فولادی را هم گنجاندیم.
پس از اجرای تمامی آزمایشها و جمعآوری دادهها، چندین مقایسه آماری انجام دادیم. اولین مقایسه ما این بود که بارهای نهایی آزمایشی را مستقیماً با یکدیگر مقایسه کردیم.
روشهای مقایسه:
مقایسه نسبتهای میانگین بار نهایی آزمایشها به طور مستقیم.
اجرای آزمایشهای t با واریانسهای نابرابر که دو دَم بودند تا هر تفاوتی در دو طرف میانگینها را پوشش دهند.
سطح معناداری ۵٪ را برای آزمایشها انتخاب کردیم.
ما سپس میلگردهای GFRP را با میلگردهای فولادی مقایسه کردیم و سپس میلگردهای GFRP را با یکدیگر مقایسه کردیم.
مقایسات آماری بعدی:
مقایسه بار نهایی آزمایشی با ظرفیتهایی که با استفاده از پیشبینیهای ACI 318 محاسبه شدهاند.
این مقایسهها باید با توجه به حالتهای شکست انجام میشدند، زیرا پیشبینیهای ACI 318 نیز بر اساس حالتهای شکست تقسیمبندی شدهاند.
در ابتدا، مقایسهای انجام دادیم که در آن بار نهایی آزمایشی را با سه انحراف استاندارد کاهش دادیم تا ۹۹٪ از توزیع نرمال را پوشش دهیم و آن را با ظرفیت پیشبینی شده مقایسه کردیم. سپس، مقدار ویژگی (که به آن ۵٪ شکسته هم گفته میشود و به این معنی است که احتمال تجاوز از آن با اطمینان ۹۰٪ برابر با ۹۵٪ است) را نیز با ظرفیت پیشبینیشده مقایسه کردیم.
جعبه سبز رنگ نشاندهنده نسبت قابل قبولی است که مقداری بیشتر از یک است. همچنین میتوانید ببینید که برخی از موارد نوشته شده «کافی نیست SS»، که به این معنا است که دادههای کافی برای انجام مقایسه آماری وجود نداشت زیرا باید بر اساس حالتهای شکست تفکیک میکردیم. برای هر دو نوع میلگرد GFRP مشاهده میشود که آنها در پیوند و شکست لنگر شکست خوردند، در حالی که فقط میلگردهای فولادی فقط به دلیل شکست پیوند دچار شکست شدند.
همه میلگردهای فولادی زمانی که با ظرفیتهای پیشبینیشده ACI مقایسه شدند، قابل قبول بودند، در حالی که تنها میلگرد GFRP که قابل قبول بود، زمانی بود که در شکست پیوند دچار آسیب شد و میلگرد شماره ۵ بود.
نتایج آزمایشهای کششی غیرمحصور:
در مقایسه مستقیم بین میلگردهای GFRP و فولادی، هیچ تفاوت آماری قابل توجهی مشاهده نکردیم. و معتقدیم که این احتمالاً به دلیل استفاده از بتن با مقاومت پایین است.
مقاومت بتن عامل اصلی تأثیرگذار بر مقاومت کششی غیرمحصور بود.
برای تمام میلگردهایی که در این سری آزمایش شدند، حالت شکست به صورت خروج بتن بود که در آن یک مخروط از پایین میلگرد شروع میشود و به سمت سطح بتن کشیده میشود.
وقتی این نتایج را با ظرفیتهای پیشبینیشده ACI 318 مقایسه کردیم، متوجه شدیم که همه مقادیر قابل قبول بودند و تمام آنها به دلیل خروج بتن دچار شکست شدند. هیچ مشکلی مانند آزمایشهای کششی محصور نداشتیم.
نتایج آزمایشهای برشی:
در مقایسه مستقیم بین میلگردهای GFRP و فولادی، میلگردهای GFRP در ظرفیت نسبتاً پایینتر و با تفاوت آماری قابل توجه شکست خوردند.
یکی از نکاتی که متوجه شدیم این بود که میلگردهای GFRP دچار شکست لنگر شدند، که در تصویر نیز دیده میشود، جایی که میلگردها درست در محل اتصال بتن و صفحه اعمال نیروی برشی شکست خوردند. در حالی که میلگردهای فولادی شکست خروج بتن را تجربه کردند، جایی که میلگرد همچنان سالم باقی ماند و قطعه مثلثی از بتن از بلوک بتن جدا شد.
این نتایج قابل پیشبینی بود زیرا میلگردهای GFRP ظرفیت برشی ضعیفی دارند چرا که هیچ الیاف عرضی برای تحمل بار برشی ندارند. بنابراین، ظرفیت برشی آنها اساساً به رزین بستگی دارد نه به الیافی که قویترین قسمت میلگرد هستند.
سوال 1:
شما بر روی میلگردهای شماره پنج و شماره هشت برای مقایسه تمرکز کردهاید. چه فکر میکنید اگر میلگردهای بزرگتر یا کوچکتر مانند سایزهای بالاتر از هشت یا پایینتر از پنج را آزمایش میکردید؟ دیدگاه شما در مورد این موضوع چیست؟
پاسخ
در میلگردهای بزرگتر، من انتظار دارم که تفاوت کمتری بین میلگردهای فولادی و GFRP مشاهده شود. این براساس تجربیات گذشته است که در آنها، تمرکز تنش در میلگردهای بزرگتر تفاوت زیادی ایجاد نمیکند. میلگردهای بزرگتر معمولاً تنش را بر روی ناحیه بزرگتری توزیع میکنند، که این میتواند تفاوت نسبی بین فولاد و GFRP را کاهش دهد، بهویژه از نظر حالتهای شکست.
سوال 2:
اگر تحقیق جدیدی انجام میدادید و مقاومت فشاری بتن را تغییر میدادید، بهویژه آن را به حدود 6000 psi افزایش میدادید، آیا انتظار دارید که حالت شکست تغییر کند (مثلاً از شکست خروج بتن به چیز دیگری تغییر کند)؟
پاسخ
بله، اگر مقاومت فشاری بتن را افزایش دهید، من انتظار دارم که حالت شکست بیشتر به سمت شکست خمشی در میلگردهای GFRP تغییر کند، بهویژه در آزمایشهای غیرمحصور که شما شکست خروج بتن را مشاهده کردید.
تمرکز تنش در محل اتصال بتن احتمالاً باعث خواهد شد که میلگردهای GFRP در همان نقطه دچار شکست لنگر شوند. به طور کلی، هر چه مقاومت فشاری بتن بیشتر شود، احتمالاً حالت شکست در میلگردهای GFRP به سمت شکست لنگر بیشتر از شکست خروج بتن تغییر خواهد کرد.


●طراحی و اجرا و سرمایه گذاری در رستوران هوایی، روف گاردن،باغ ویلا،سازه های خاص.