تولید و طراحی و قیمت و صادرات میلگرد انکرهد کامپوزیتی
تولید میلگرد انکرهد کامپوزیتی GFRP (Glass Fiber Reinforced Polymer) شامل فرآیندهایی تخصصی است که در آن الیاف شیشه با رزینهای پلیمری ترکیب میشوند تا میلگردی سبک، مقاوم در برابر خوردگی و با خواص مکانیکی بالا تولید شود. فرآیند تولید به طور خلاصه شامل مراحل زیر است:
1. آمادهسازی الیاف شیشه
الیاف شیشه به صورت رشتههای پیوسته (rovings) تهیه میشوند.
این رشتهها به عنوان فاز تقویتکننده در کامپوزیت عمل میکنند.
2. اشباع الیاف با رزین (Impregnation)
رزین معمولاً از نوع اپوکسی، وینیل استر یا پلیاستر است.
الیاف شیشه از داخل حمام رزین عبور داده میشوند تا بهخوبی اشباع شوند.
3. شکلدهی به میلگرد (Pultrusion یا Winding)
رایجترین روش، پولترودینگ (Pultrusion) است:
الیاف اشباعشده از قالب حرارتی عبور داده میشوند.
در قالب، ترکیب الیاف و رزین پخت میشود و شکل نهایی (استوانهای) را میگیرد.
برای تولید انکرهد، معمولاً در یک طرف میلگرد قسمت رزوهدار یا گوهای شکل داده میشود.
4. تولید سر انکرهد (Anchor Head)
سر میلگرد ممکن است با روشهایی مثل:
نصب قطعه مکانیکی جداگانه (مانند مهره یا گوه فلزی یا کامپوزیتی)
پخت و شکلدهی خاص به انتهای میلگرد
یا قالبگیری جداگانه و اتصال با چسب رزینی ساخته شود.
5. عملیات نهایی و کنترل کیفیت
برش میلگردها به طول مشخص.
تستهای مکانیکی (مقاومت کششی، برشی و...) و آزمون چسبندگی با بتن.
بررسی سطح برای داشتن شیار یا دندانههای مناسب برای گیرایی بیشتر در بتن
طراحی با میلگرد کامپوزیتی سردار انکرهد
استفاده از ساخت پلهای پیشساخته یک فناوری نوظهور و در حال رشد در ایالات متحده آمریکا و کانادا است.
در این ساختوساز شتابزده، واحدهای سادهای از دالهای پیشساخته با استفاده از نوارهای کامپوزیتی تقویتشده با الیاف شیشه (GFRP) و بتن با عملکرد بالا (HPC) به هم متصل میشوند.
مقاومت چسبندگی کششی میلگردGFRP در داخل ماده HPC برای طراحی چنین نوارهای بستهکننده بسیار مهم است. ترکیبهای سیمانی مهندسی شده با الیاف (ECC) که دارای ترکهای باریک و انعطافپذیری کششی بالایی هستند، مادهای ایدهآل برای ساخت نوارهای بستهکننده به حساب میآید.
این مقاله مقاومت چسبندگی نوارهای GFRP در داخل ECC و بتن مسلح با الیاف سنتی (FRC) را بر اساس آزمایشات کششی انجامشده بر روی ۳۲ نمونه ارائه میدهد. متغیرهای مورد بررسی عبارتند از:
پیکربندی نوار (میلگرد مستقیم و میلگرد با سر هد شده)
موقعیت میلگرد (مرکزی و غیرمرکزی)
نوع بتن (ECC و FRC)
طول فروبردن (۴، ۶ و ۸ برابر قطر نوار)
در این مطالعه، تأثیر هر یک از این متغیرها بر مقاومت چسبندگی توصیف شده است.
تمام نمونهها دچار شکست به حالت کششی شدهاند و نمونههای ECC نسبت به نمونههای FRC انعطافپذیری به مراتب بیشتری نشان دادهاند.
مقاومت چسبندگی نوارهای GFRP با سر هد شده به طور قابل توجهی بالاتر از نوارهای مستقیم بود و بار کششی با افزایش طول فروبردن افزایش یافت.
مقاومتهای چسبندگی محاسبه شده از معادلات طراحی موجود با مقادیر حاصل از آزمایشها مقایسه شده است.
رفتار چسبندگی میلگردهای GFRP سردار و مستقیم که در ترکیب سیمانی مهندسی شده (ECC) و بتن مسلح با الیاف سنتی (FRC)
تحقیقات تجربی با استفاده از آزمایشهای کششی معمولی برای ارزیابی تأثیرات طول فروبردن و موقعیت نوار (مرکزی و غیرمرکزی) بر مقاومت چسبندگی، بار کششی و حالتهای شکست انجام شده است.
نتایج حاصل از ۹۶ آزمایش کششی و تحلیلهای مبتنی بر استانداردهای موجود به نتیجهگیریهای زیر منجر شده است:
تمام نمونهها به دلیل کشیدن نوار دچار شکست شدند.
با این حال، کشیدن در نمونههای FRC به طور ناگهانی اتفاق افتاد، در حالی که شکست در نمونههای ECC به صورت تدریجی و با انعطافپذیری زیاد بود.
بار کششی نوارهای GFRP با افزایش طول فروبردن افزایش یافت. نمونههای FRC بار کششی بالاتری نسبت به نمونههای ECC داشتند.
میلگردهای GFRP با سر هد شده افزایش قابل توجهی در مقاومت کششی نسبت به نوارهای مستقیم نشان دادند.
تنش چسبندگی نوارهای GFRP که در ECC قرار گرفتهاند، کمتر از نوارهایی است که در FRC قرار دارند.
استفاده از میلگرد سر پهن شده موجب افزایش مقاومت چسبندگی شد.
نمونههای ECC بیشتر از نمونههای FRC از این ویژگی بهره بردند و تنش چسبندگی آنها ۲.۸ برابر افزایش یافت، در حالی که این افزایش در نمونههای FRC ۱.۲۶ برابر بود.
استاندارد کانادایی مقاومت چسبندگی میلگردهای GFRP مستقیم را در هر دو حالت ECC و FRC کمتر از مقدار واقعی برآورد میکند
این ارزیابی برای میلگردهای سر هد شده حتی بیشتر است و نسبت مقدار تجربی به مقدار استاندارد برای این میلگردها بیشتر از ۳.۴۸ است.
بنابراین، استاندارد کانادایی برای پیشبینی تنش چسبندگی نوارهای GFRP در ECC و FRC ایمن است.
از سوی دیگر، استاندارد ACI مقاومت چسبندگی میلگردهای GFRP مستقیم و سر هد شده در هر دو حالت ECC و FRC را بیشتر از مقدار واقعی برآورد میکند و بنابراین ایمن نیست.
مقادیر مقاومت چسبندگی میلگردهای GFRP (با و بدون سر) که در ECC و FRC قرار گرفتهاند، میتوانند در طراحی پلهای پیشساخته با میلگرد بستهکننده تقویتشده با GFRP استفاده شوند.
تحقیقات بیشتری در این زمینه لازم است و هماکنون با استفاده از عرشههای پل مقیاس کامل با میلگردهای بستهکننده ECC یا FRC در حال انجام است تا رفتار دقیقتر آنها مورد بررسی قرار گیرد.
قیمت انکرهد کامپوزیتی (Headed GFRP bars)
به عوامل مختلفی بستگی دارد که میتواند تفاوتهای قابل توجهی در قیمتگذاری ایجاد کند. این عوامل شامل موارد زیر میباشند:
نوع و کیفیت مواد: مواد اولیه مانند الیاف شیشه (Glass Fiber) و رزینها میتوانند تاثیر زیادی بر قیمت نهایی داشته باشند. کیفیت بالاتر مواد اولیه، قیمت بیشتری به همراه خواهد داشت.
قطر و طول نوارها: هرچه قطر و طول نوارهای انکرهد بیشتر باشد، قیمت نیز افزایش مییابد. انکرهدهای بزرگتر معمولاً هزینه تولید بالاتری دارند.
سایر ویژگیها: ویژگیهایی مانند مقاومت بالا در برابر خوردگی، انعطافپذیری بیشتر یا ویژگیهای خاص دیگری که برای پروژههای خاص نیاز است، میتواند قیمت را تحت تاثیر قرار دهد.
مقدار خرید: خرید عمده معمولاً تخفیفاتی به همراه خواهد داشت. بنابراین، قیمتها میتوانند بسته به میزان خرید متغیر باشند.
شرکت تولید کننده و منطقه جغرافیایی: قیمتها ممکن است بسته به کشور تولیدکننده، برند یا شرکت تولیدی و هزینههای حملونقل متفاوت باشد.
قیمت تقریبی:
قیمت انکرهدهای کامپوزیتی معمولاً در مقایسه با میلگردهای فولادی بالاتر است به دلیل هزینه تولید بیشتر و ویژگیهای خاص آنها. به طور کلی، قیمت هر متر انکرهد GFRP میتواند در حدود ۵۰ تا ۱۵۰ دلار آمریکا باشد، بسته به مشخصات فنی و شرایط تولید.
با این حال، برای دریافت قیمت دقیقتر و بهروزتر، بهتر است از تولیدکنندگان یا تامینکنندگان معتبر این نوع میلگرد در بازار داخلی یا خارجی استعلام قیمت کنید.
●طراحی و اجرا و سرمایه گذاری در رستوران هوایی، روف گاردن،باغ ویلا،سازه های خاص.